Automobil dnes má u nás prakticky každý dospÄ›lý ÄlovÄ›k. Je vÅ¡ak pravdou, že pÅ™i jeho výbÄ›ru naprostá vÄ›tÅ¡ina z nás ponÄ›kud pokulhává. DÃváme se totiž vÄ›tÅ¡inou na ty nesprávné parametry, a to jak u nových vozů, tak i u tÄ›ch ojetých.
Â
Â
Jednou z vÄ›cÃ, na kterou klademe až pÅ™ÃliÅ¡ velký důraz, je bezesporu i sÃla motoru. Chceme, aby tento byl co nejvýkonnÄ›jÅ¡Ã, neboÅ¥ máme v mysli zakódováno, že v tomto pÅ™ÃpadÄ› vÄ›tÅ¡Ã znamená lepÅ¡Ã. OvÅ¡em, jak už to tak bývá, nemusà to být až tak docela pravda. Ve skuteÄnosti je to ponÄ›kud jinak.
Â
Je pravdou, že výkonnÄ›jÅ¡Ã motor znamená, že vozidlo dosáhne vÄ›tÅ¡Ã rychlosti, a má i vyÅ¡Å¡Ã zrychlenÃ. A to se mnohým z nás lÃbÃ. MusÃme se vÅ¡ak zamyslet nad tÃm, zda to opravdu využijeme. Na naÅ¡ich silnicÃch totiž platà rychlostà omezenÃ, a to vÄetnÄ› dálnic. Je tedy nepravdÄ›podobné, že bychom skuteÄnÄ› mohli využÃt plného potenciálu motoru, pokud tedy nechceme poruÅ¡ovat zákon.
Â
Â
Dále se musÃme zamyslet také nad spotÅ™ebou. Jen málokdo si totiž uvÄ›domuje, že ÄÃm je motor výkonnÄ›jÅ¡Ã, tÃm vyÅ¡Å¡Ã je i spotÅ™eba paliva. To znamená, že budeme muset ÄastÄ›ji tankovat, a tedy utratÃme vÃc penÄ›z za pohonné hmoty. Náš vůz se nám tak může pomÄ›rnÄ› snadno jeÅ¡tÄ› vÃce prodražit.
Â
JistÄ›, jsou situace, kdy má silný motor smysl. NapÅ™Ãklad ve chvÃli, kdy vÃme, že s vozidlem budeme jezdit v nároÄném terénu. BuÄme vÅ¡ak realistiÄtÃ, takových je nás minimum. VÄ›tÅ¡ina lidà jej bude použÃvat hlavnÄ› k pÅ™ejezdům do práce, na nákup Äi na pÅ™Ãpadný výlet, a ani u jedné z tÄ›chto vÄ›cà se silný motor nijak zvlášť neuplatnÃ.
Â
Proto bychom si mÄ›li uvÄ›domit, k jakému úÄelu budeme vozidlo vlastnÄ› použÃvat, a podle toho také vybÃrat. Jinak totiž budeme neÅ¡Å¥astnà jak z vysokých nákladů tak i z toho, že je auto hůře ovladatelné, než bychom chtÄ›li. A vzhledem k tomu, že se jedná o dlouhodobou investici je to nÄ›co, co rozhodnÄ› nenà ideálnÃ.